Чортків online
Дата публікації: 03.07.2018

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ

проекту рішення Чортківської міської ради «Про заборону реклами чи будь-якої іншої діяльності з рекламування тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, реклами будь-яких товарів або послуг (крім реклами тютюнових виробів), що містить зображення тютюнових виробів або процесу паління тютюнових виробів на території міста Чорткова»

 

 

  1. Визначення проблеми

 

Прийняття акту обумовлене нагальною необхідністю вжити заходи щодо попередження початку куріння серед дітей та молоді.

Дослідження 2015 року свідчать, що в Україні щоденно курить 12,2%[1] учнівської молоді у віці 15-17 років. Це кожен 8-й старшокласник.

Відповідно до результатів Глобального опитування молоді щодо вживання тютюну, проведеного у 2017 році, 18,4%[2] школярів віком 13-15 років (22,6% хлопців та 14,0% дівчат) є теперішніми споживачами електронних сигарет.

Для оцінки рівня присутності реклами та можливих форм стимулювання продажу та вживання тютюнових виробів у пунктах торгівлі, в серпні-вересні 2014 р. Коаліція громадських організацій та ініціатив «За вільну від тютюнового диму Україну» провела Всеукраїнський моніторинг виконання Закону України № 3778–IV «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства і стимулювання продажу тютюнових виробів», який повністю забороняє всі види реклами тютюнової продукції. За результатами моніторингу, 77% торгових пунктів використовують спеціальні обладнання, дисплеї у вітринах та біля кас, що привертають увагу до певної марки сигарет; спеціальну викладку пачок, розміщують сигарети на яскравому/кольоровому фоні в рамках, використовують збільшену пачку та цінники тощо. Всі ці заходи підвищують стимули до куріння та спонукають споживачів до вживання тютюнових виробів.

Тютюнові корпорації свідомо розміщують пачки сигарет у вітринах магазинів на спеціальному фоні, використовуючи яскраві дизайнерські рішення, аби привертати увагу не лише активних споживачів їхньої продукції, але й потенційних споживачів. Так звана «спеціальна викладка» сигарет систематично оновлюється, щоб привертати увагу споживачів та спонукати їх до куріння. Така форма стимулювання куріння спрямована передусім на дітей та молодь, для яких тютюнова продукція перетворюється на спокусливий та привабливий для вживання товар.

Ще одним підтвердженням рекламного впливу тютюнової викладки є дослідження 2017 року, відповідно до якого 72%[3] громадян сприймають викладку вітрин точок продажу як рекламний спосіб привертання уваги сигарет. Разом з цим, заборону розміщення сигарет у вітринах магазинів та кіосків підтримують 68%[4] громадян України.

Заборона видимого розміщення пачок тютюнових виробів, як спосіб зниження рівня куріння та стимулів до куріння, діє в низці країн, таких як: Велика Британія, Австралія, Канада, Норвегія, Фінляндія, Ірландія, Ісландія, Нова Зеландія, Таїланд, Панама, Кенія, Непал, Хорватія, Словенія, Панама, Росія Білорусія.

 

  1. Цілі регулювання

 

Ціллю регулювання є забезпечення високого рівня захисту здоров’я людини, особливо дітей та молоді, від шкідливого впливу тютюну.

 

  1. Альтернативні способи досягнення цілей державного регулювання

 

Інші способи врегулювання проблеми суперечать міжнародному досвіду та ратифікованій Україною Рамковій конвенції Всесвітньої організації охорони здоров’я із боротьби проти тютюну (далі – Рамкова Конвенція).

Конференція Сторін ухвалила детальні Керівні принципи щодо втілення Статті 13 Рамкової Конвенції. Пунктом 13 цих Керівних принципів передбачено: «Для забезпечення такого стану, при якому в пунктах продажу тютюнових виробів не буде жодних елементів, що стимулюють продажі, Сторони повинні повністю заборонити будь-яке зображення та видимість тютюнових виробів в пунктах продажів, включаючи постійні пункти (підприємства) роздрібної торгівлі та вуличних торговців. Дозволяється лише перелік виробів та цін на них у текстовому форматі та без будь-яких стимулюючих продажі елементів».

 

  1. Механізм, який пропонується застосувати для розв’язання проблеми, і відповідні заходи

 

Вдосконалити нормативну базу щодо заборони стимулювання продажу та реклами тютюнових виробів шляхом повної заборони видимого розміщення пачок тютюнових виробів в місцях їх продажу.

Таке регулювання відповідає статті 16 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення» та Керівним принципам Рамкової Конвенції.

 

  1. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта

 

Дослідження засвідчили, що діти і підлітки, які бачать яскраві вітрини з красивим дизайном сигаретних пачок, мають на 64%[5] більший ризик почати курити. Захист дітей та молоді від такого стимулятора покупки тютюнових виробів та початку куріння як тютюнова викладка знизить поширення куріння для майбутніх поколінь адже менше людей почне курити.

Ісландія заборонила викладку тютюнових пачок у 2001 р. За даними європейського опитування ESPAD, у 1999 р. курили (щонайменше раз на місяць) 28% ісландських підлітків, в 2011 р. – 10%. В Норвегії заборонили видиме розміщення тютюнових пачок в магазинах у 2010 р. і показник куріння там зменшився з 19% у 2007 р. до 14% у 2011 р. У Канаді після заборони викладки сигарет рівень куріння серед підлітків 15-19 років знизився з 22% у 2002 р. до 12% у 2011 р.

 

  1. Визначення очікуваних результатів прийняття акта

 

Сфера впливу

Вигоди

Витрати

Органи місцевого самоврядування

1. Зменшення кількості звернень мешканців міста до комунальних закладів охорони здоров’я у зв’язку з неінфекційними захворюваннями

2. Звільнення бюджетних коштів у системі комунальної охорони здоров’я.

3. Наповнення бюджету завдяки сплаті податків та зборів підприємств працівники яких рідше хворітимуть та братимуть лікарняні відпустки або втрачатимуть працездатність внаслідок неінфекційних захворювань.

Витрати на оприлюднення регуляторного акту

Суб’єкти підприємницької діяльності

1. Працівники рідше братимуть лікарняні відпустки або втрачатимуть працездатність внаслідок неінфекційних захворювань.

2. Розширення підприємницької діяльності завдяки збільшенню людей, які не витрачають кошти на тютюнові вироби.

1. Заборона викладки тютюнових виробів у ЄС може призвести до скорочення робочих місць у роздрібній торгівлі лише на 0,3%[6].

Населення

1. Зниження поширеності куріння, особливо серед дітей та молоді.

2. Зменшення кількості неінфекційних захворювань у громадян викликаних шкідливим впливом тютюну.

3. Зниження рівня втрати працездатності внаслідок неінфекційних захворювань викликаних шкідливим впливом тютюну.

4. Підвищення економічного добробуту завдяки відсутності витрат на тютюнові вироби.

Відсутні

 

  1. Обґрунтування строку дії акта

 

Строк дії регуляторного акта необмежений. У разі зміни законодавства, або з інших причин, до регуляторного акта можна вносити зміни та доповнення.

 

  1. Показники результативності акта

 

Повна відсутність видимого розміщення тютюнових виробів в місцях їх продажу.

Зниження поширеності куріння серед мешканців громади, особливо серед дітей та молоді.

 

  1. Визначення заходів з відстеження результативності акта

 

Після прийняття та вступу в дію рішення сесії Чортківської міської ради «Про заборону реклами чи будь-якої іншої діяльності з рекламування тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, реклами будь-яких товарів або послуг (крім реклами тютюнових виробів), що містить зображення тютюнових виробів або процесу паління тютюнових виробів на території міста Чорткова» здійснюватиметься базове відстеження результативності дії акту. За результатами зазначеного строку буде встановлюватися повнота та ефективність введення в дію регуляторного акту, повторне через рік.

У випадку виявлення не урегульованих і проблемних питань, які визначаються шляхом якісних і кількісних показників даного акту буде розглядатися можливість їх виправлення шляхом внесення відповідних змін.

 

 

 

Заступник міського голови

 з питань діяльності виконавчих

 органів міської ради                                                         Р.М. ТИМОФІЙ

 


ЧОРТКІВСЬКА МІСЬКА
РАДА

Контакти:
48500, Україна, Тернопільська обл.
м.Чортків, вул. Тараса Шевченка, 21

тел. (03552) 3-91-19
тел. (03552) 2-27-98
24636045@mail.gov.ua
info@chortkivmr.gov.ua